среда, 9. јун 2010.

Nedoumice novog zakona


Od početka primene novog zakona o saobraćaju, našu redakciju kontaktirao je veliki broj čitalaca koji su imali dileme u vezi sa primenom pojedinih članova. Odabrali smo najčešća pitanja i obratili smo se MUP-u za odgovore. O nedoumicama iz novog zakona o bezbednosti u saobraćaju razgovarali smo sa Vladimirom Rebićem, zamenikom načelnika Saobraćajne Policije.
LED svetla postaju standard kao dnevna svetla na novim automobilima. Da li takva vrsta svetala može da se naknadno ugradi u auto koji ih ne poseduje?
- Ako je proizvođač predvideo da na nekim varijantama postoje LED dnevna svetla, onda je moguće izvršiti naknadnu ugradnju u verzije koje ih nemaju. Međutim, naknadna ugradnja i korišćenje u automobile kod kojih to konstrukciono nije zamišljeno je moguća samo ako se naknadno obavi atest.

Naredno pitanje vezano je izveštaj o saobraćajnoj nezgodi. On se popunjava kada je šteta manja od 200.000 dinara, međutim to baš nije lako proceniti. Šta ako strane ne mogu da se dogovore, a šteta nije velika?
- Taj izveštaj je formalno postojao i u starom zakonu. Novim zakonom mi smo obavezali osiguravače da takav izveštaj moraju da prihvate i poštuju i svom osiguraniku moraju da isplate štetu. U koliko se građani ne dogovore i ne razmene polise, doći će u situaciju da pozovu policiju. Troškove uviđaja će platiti onaj ko traži izlazak policije na mesto nezgode, odnosno njegovo osiguranje. Inače, policajci koji se zateknu u blizini nezgode, gde vozači razmenjuju polise, imaju instrukcije da priđu i da ponude pomoć, a ako vozači odbiju, policajac vrši redovnu kontrolu isprava i da li su pod uticajem alkohola ili nekih drugih supstanci, ali ne vrši uviđaj.

U zakonu stoji da reflektujući prsluk mora da stoji u automobilu, međutim ljudi to tumače na različite načine. Šta je ispravno?
- U članu zakona stoji da se reflektujući prsluk mora nalaziti u vozilu. Policajac ima prava da pri kontroli pita vozača da li ima prsluk. Ako vozač drži prsluk u prtljažniku, policajac će dozvoliti vozaču da izađe iz vozila i pokaže prsluk. Međutim, u drugom članu zakona stoji da, ako se vozač zaustavi na nekom nepreglednom mestu, pri izlasku iz vozila mora na sebi da ima reflektujući prsluk, tako da je preporučujemo da se on drži negde gde je dostupniji, jer ako izađete iz vozila, a na sebi nemate prsluk, činite prekršaj za koji je određena kazna od 3.000 dinara.

Kada možemo da očekujemo zamenu registarskih tablica?
-Taj postupak je u nadležnosti Uprave za upravne poslove. Ono što zakon predviđa je da mi kao ministarstvo moramo u roku od šest meseci doneti sve podzakonske akte. U ovom slučaju to znači da pravilnik mora biti donešen najkasnije do 11. juna. Kada se donese pravilnik o registarskim tablicama, tek tada se stvaraju uslovi za menjanje tablica.

Svedoci smo da ima sve više motora i skutera na našim putevima, a oni vrlo često čine različite saobraćajne prekršaje. U planu je uvođenje presretača na motociklima. Kako će oni funkcionisati?
- Sam zakon, a i zakonski akt koji je u proceduri, jasno određuje načine kontrole i stavlja poseban značaj na bezbedno sprovođenje kontrole. Mi već imamo presretače za putnička vozila, a uskoro ćemo imati i presretače motocikala. Oni će prevashodno služiti za dokumentovanje tih prekršaja i imaće mogućnost da na određeni način vozaču motora daju do znanja da ga zaustavljaju. Međutim, oni neće juriti za počiniocem prekršaja jer to podrazumeva stvaranje rizične situacije. Zato smo preduzeli mere da se počinilac prekršaja sankcioniše i kada nije zaustavljen.

Нема коментара:

Постави коментар